بهشت و جهنم

بهشت و جهنم

بهشت و جهنم

از اینجا تا بهشت یک قدم است. قدم اول را که بگذارید روی هوای نفس، تمام است، قدم دوم در بهشت است.

محسن عروجی

گناهان

بهشت و جهنم

بایگانی
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

شنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۷:۴۳ ق.ظ

۲

گناه ارتباط با نامحرم

شنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۷:۴۳ ق.ظ

http://www.uploadax.com/images/93779202774029472717.jpg

 

ارتباط خانم متأهل با پسر مجرد ( ارتباط با نامحرم ) در حد تلفن یا پیامک

خیانت به شوهر محسوب می شود...

درست نیست اینکار، چون این روابط مخفیانه است و الان ساده است. ولی معمولاً متأسفانه به این صورت است که همین ارتباطات تلفنی و پیامکی از یک حد ساده ای شروع می شود و آرام آرام تبدیل به روابط عاطفی و عاشقانه می شود که ما چقدر این مشکل را داشته ایم .

اصلاً خانم شوهر دارد ، آقا زن دارد با هم ارتباط تلفنی و پیامکی برقرار کرده اند . اوایل هم پیامک تبریک و تسلیت و حال و احوال خیلی جدی بوده است بدون شبهات . خیلی متأسفانه ما این مشکل را دیده ایم . می دانید شیطان قدم به قدم ما را به جهنم می برد و یک دفعه     نمی برد  . این مسئله کاملاً مشخص است . آموزه های دینی این درس را به ما داده است .

خداوند فرمود از خطوات شیطان پیروی نکنید. نفرمود از شیطان پیروی نکنید . خطوات جمع خطوه است یعنی قدم و گام . یعنی از گام های شیطان تبعیت نکنید .او یک دفعه ما را به جهنم نمی برد . آرام آرام شروع می کند . این هشدارهایی که اسلام برای رابطه ی دو نامحرم داده است و خیلی هم زیاد است و به تعبیرهای مختلف گفته برای همین قضیه است . مراقب باشید .

مثلاً فرموده اند که خلوت با هم نداشته باشید به گونه ای که امکان رفت و آمد نباشد . این کار حرام است . برخی از فقیهان ما فتوا   داده اند که اگر خانم و آقای نامحرمی در مکان دربسته ای باشند که امکان رفت و آمد نباشد ، ماندن آنها در این مکان حرام است . در اولین لحظه باید این مکان را ترک کنند . یک عده ای هم این را   گفته اند که اگر خوف مفسده باشد .  یعنی بترسند که به حرام بیفتند  .

یک عده ای هم اصلاً این قید را نزده اند . حتی جالب است فرمودند حتی در هم باز است و افراد می آیند و می روند . وقتی نامحرم خلوتی با هم دارند ، نفر سوم شیطان است .

ما روایت داریم که امام صادق (ع) گفته اند که شیطان قسم خورده که من حتماً در سه جا خواهم بود : شیطان همه جا است اما این سه مکان را تأکید کرده است .

اینجا قسم خورده که حضور دارد ، یکی از آنجا ها کنار زن و مرد نامحرم است . جالب است که خانم و آقا با هم حرف می زنند کاملاً هم ضوابط دین را رعایت می کنند ، فرمودند به قدر ضرورت

به ضرورت بسنده کنید ، بیش از ضرورت مکروه است . نفرمودند حرام است چون آنها ضوابط دین را رعایت می کنند ، فرمودند مکروه است . همه ی اینها برای خطرات و آفت های  آن است . ممکن است این خانم بگویند که به هرحال من مراقب هستم که وارد این وادی ها نشوم . شما خانم محترم ممکن است هیچ چیزی در دلتان نباشد و واقعاً می خواهید رعایت کنید و در حد یک تماس برقرار کردن باشد . اما طرف مقابل چطور ؟ طرف مقابل که مرد است بویژه یک آقا پسر مجردی که نیازهایی دارد که خیلی هم شدید است .

البته اگر متأهل هم باشد فرقی نمی کند به هرحال او مرد است و عشق باز . باید بدانید که قیاس به نفس نکنید . ممکن است که شما هیچ چیزی در دلتان نباشد ولی طرف مقابل چطور . اصلاً همینکه او حظ کلامی از شما می برد ، شما شوهر دارید .

او درحقیقت وارد حریم خانواده ی شما شده است . اصلاً چه بسا زمینه سازی کند و آرام آرام شما را به خطا ببرد. خانم ها می گویند نه آقا من خیلی محکم هستم . خدا گواه است که این مشکلات برای من پیش نمی آید. ما یک افرادی را سراغ داریم که اصلاً خودشان باورشان نمی شده که به خطا رفته باشند .

آنقدر محکم بوده اند که گفته اند ما و لغزش، نه امکان ندارد . انسان خیلی نباید به خود مطمئن باشد . خانم ها و آقایان محترم شیطان خیلی قوی است . نمی دانم اطلاع دارید یا خیر که هشتاد درصد آدم هایی که در دریا غرق می شوند شناگران خوب و ماهری هستند که مهارت دارند .

ولی می گویند من که شنا بلدم و غرق نمی شوم . آن افرادی که شنا بلد نیستند غرق می شوند . اما هشتاد درصد همین افراد هستند . این یک واقعیت است . اصلاً از همه ی اینها که بگذریم فرض کنید که شما هم به خطا نروید ولی کاری که شما می کنید موضع تهمت است و خیلی خطرناک است .

خوب الان هیچ چیزی در دل شما نیست و با یک آقایی رابطه برقرار کرده اید اگر همسر شما بفهمد ، موضع تهمت است . فرمودند از مواضع تهمت بپرهیزید . روایت داریم که اگر کاری کردید که تهمت خوردید کسی جز خود را ملامت و سرزنش نکنید . خوب شما کاری کرده اید که تهمت بخورید .

http://www.uploadax.com/images/88308723500247684635.jpg

خوب الان اگر شوهر شما این داستان را بفهمند ، اگر قسم هم بخورید که رابطه ی شما یک رابطه ی ساده ی تلفنی و پیامکی بوده است ، از کجا باور کنند . بویژه اینکه مرد حس ناموس پرستی دارد . ویژگی غیرت دارد که خدا در وجود او قرار داده است . ممکن است که حتی مشکلات خیلی جدی برای شما پیش بیاید .

خانم های محترم مراقب باشند ما شاهد هستیم که زندگی هایی بخاطر همین روابط به ظاهر  ساده و با یک شروع ساده از بین رفته است . حتی اگر یک قید هایی هم باشد که مثلاً دو نفر در دو شهر مختلف هم باشند فرقی     نمی کند. مگر ما آدم نداشته ایم که با هزار کیلومتر فاصله رفته که طرف مقابل خود را ببیند . بقول آقای دکتر احمد شوقی به نگاه که تمام نمی شود . اول نگاه ، بعد تبسم ، بعد سلام ، بعد کلام ،بعد   وعده ی دیدار و بعد هم ملاقات . ما همه ی اینها را دیده ایم . حتی ممکن است در همین راه دور هم گناهان کلامی و ارتباطاتی باشد که حرام است .

گذشته از این اگر شوهر شما بفهمد ، خیلی خوب راه شما دور است چگونه می خواهید ثابت کنید که طرف شما را ندیده است و رابطه ای با شما نداشته است . حتی اگر بگویند ارتباط ما خواهر و برادری است .

دقیقاً این آقا مانند برادرم می بینم و با او دردودل می کنم . یا آن آقا می گوید مانند یک خواهر او را می بینم . اینها همه ترفند های شیطان است. خانم ها و آقایان، شیطان خیلی زرنگ است و خیلی به کار خود وارد است . من خواهش می کنم مراقب خود باشید .

من قبلاً عرض کردم بیست درصد آقایانی که ارتباط برقرار می کنند منشاء آن خلاء عاطفی است . هشتاد درصد غرایز است . در خانم ها کاملاً برعکس است . یعنی در خانم ها هشتاد درصد ارتباطات خلاء عاطفی است . شوهر او با او گپ نزده ، حرف نزده ، ابراز محبت نکرده است . این یک ارتباط با نامحرم محسوب می شود .

 

بى شک، ارتباط دختر و پسر و زن و مرد نامحرم بدون رعایت حدود شرعى برخلاف فرهنگ دینى و اعتقادى ماست . پشت پا زدن به پیمان هایى است که با خدا بسته ایم؛ متعهد شده ایم که فقط او را بپرستیم، برخلاف قانون او رفتار نکنیم . در برابر امر و نهى خدا تسلیم باشیم:"أَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ؛(1) به عهدى که با خدا بستید، وفا کنید.
"اِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولاً؛(2) همانا از عهد و پیمان سؤال خواهد شد.

آثار و پیامدهای عدم رعایت حریم روابط با نامحرم:

در این باره روایات بسیاری موجود است که هر کدام اثری از آثار منفی عدم رعایت حریم روابط با نامحرم و پیروی از شهوت را یاد آوری می کند .

انسان را از عواقبِ سوء آن آگاه می سازد . آن چه در همه روابط و دوستی های نامشروع پیدا می شود، نگاه شهوت آلود و غلبه شهوت و هیجان های نامشروع است . اگر این روابط از حدّ دوستی های معمولی خارج شده، به روابط نامشروع زناشویی منجر شود، جدای از عواقب بسیار زیانبار فردی و اجتماعی، عذاب دردناک اخروی را نیز به دنبال دارد که در قرآن کریم به آن تصریح شده است.(3)

1)آثاردنیوی:

پیامبر اکرم (ص):عفُّوا عَن نساء الناس تَعِفَّ نُساءَکم؛(4)

در مورد زنان مردم(نامحرمان) عفت بورزید تا دیگران نیز در مورد زنان شما عفت بورزند و زنان شما از تعرض نامحرمان در امان بمانند.

حضرت علی(ع) می فرماید:قرین الشهوة مریض النفس، معلول العقل؛(5)

کسی که با شهوت همراه است، جان و عقلش مریض و بیمار است.

در روایتی دیگر آمده است :گناهانی که آشکارا انجام می پذیرد، تخلّفی شدید است . سبب شتاب در نزول بلاها می شود.(6)

در حدیثی از پیامبر، آلوده شدن به گناه زنا را همانند کشتن پیامبر و نابود کردن کعبه و از بزرگ ترین گناهان بنی آدم ذکر می کند.(7)

http://axgig.com/images/75417053095406120259.jpg

2)آثار اخروی:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:النّظّر سهم من سهام ابلیس فمن ترکها خوفاً من الله اعطاه الله ایماناً یجد حلاوته فی قلبه؛(8)

نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است. هر کس آن را از خوف خدا ترک کند ،خداوند حلاوت ایمان را به او می چشاند.

امام علی(ع) می فرماید: هیچ چیزی همانند غلبه شهوت، تقوا را نابود نمی سازد.(9)

امیرالمؤمنین(ع) فرمود: الشهوات سموم قاتلات؛(10)

شهوت‏ها و خواهش‏هاى نفسانى زهرهاى کشنده‏ اند.

همچنین فرمود: طهروا انفسکم من دنس الشهوات تدرکوا رفیع الدرجات؛(11)

نفس خود را از پلیدى شهوت رانى پاک سازید تا به درجه‏ هاى بلند آخرت دست یابید.

در روایات دیگر، آثار شوم دنیایی آن را از بین رفتن آبرو، تعجیل در نابودی و فنا و قطع رزق، و در آخرت، حسابرسی دقیق و سخت و گرفتار شدن به قهر الهی و خلود در آتش جهنّم می شمارد.

همه ی ما روزی خواهیم مرد، مرگ حق است

چه خوب که با خیالی راحت و اعمالی پاک به سوی معبود خویش روانه شویم...

بهشت و جهنم

پی نوشت:

1.أحکام روابط زن ومرد(و مسایل اجتماعی آن)؛ سید مسعود معصومی؛ قم؛ بوستان کتاب.
2.بهشت جوانان(آنچه باید یک زن و مرد بدانند)؛ أسدالله محمدی نیا؛ قم؛ سبط أکبر(ع).
3. زن و خانواده (3 جلد)؛ زهرا آیت اللهی؛ تهران: انتشارات روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان.
4. رساله محرم و نامحرم؛احمد مجتهدی تهرانی؛ در راه حق؛چاپ چهارم1377 .
پی نوشت ها:
1.نحل (16)آیه91 .
2. احمدى میانجى، مکاتیب الرسول (ص)؛ج2،ص147؛ دار الحدیث‏؛ چاپ اول‏؛ قم‏:1419 ق‏.
3.اسراء(17)آیه32_نور(24)آیه32.
4. مجلسی، مرآه العقول فی شرح اخبار آل الرسول ؛ج20،ص404؛ دارالکتب الاسلامیه؛چاپ دوم؛ تهران1404ق.
5. تمیمى آمدى،تصنیف غررالحکم و درر الکلم‏؛ص305؛دفترتبلیغات‏؛چاپ اول‏؛قم‏؛1366ش‏.
6. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمة؛ دارالحدیث؛ ۳/۴۵۱.1416 ه.ق .
7. همان ؛ج ۴،ص۲۳۸.
8. بحارالانوار(چ بیروت)ج101ص38؛ دار احیاء التراث العربی؛.چاپ دوم؛1403ق.
9. میزان الحکمة؛ دارالحدیث ؛۱۰ج،ص ۳۸۶ _ 1416 ه.ق .
10. تمیمى آمدى،تصنیف غررالحکم و درر الکلم‏؛ص304؛ دفتر تبلیغات‏؛چاپ اول‏؛قم‏؛1366ش‏.
11. همان‏؛ص240.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۰۱
محسن عروجی

نظرات  (۲)

سلسلام.
مطلب آموزنده و مفیدی بود ؛
خداوندا ما را از گناهانی که به وسیله عقل و احساسات توجیح میکنیم به دور بگردان ...
به روزیم و منتظر دیدگاه شما ...
یا زهــــــرا.
خیلی خوب بود ... ای کاش همه ی زنا و مردا میتونستن این مطلبو بخونن تا یکم بیشتر مراقب باشن... ای کاش...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی